وردپرس چیست
وردپرس چیست

WordPress چیست و چرا WordPress؟ توضیحی کوتاه درباره WordPress

امروزه محبوب ترین راه برای راه اندازی هر نوع وب سایت شخصی، شرکتی، تجاری و فروشگاهی، شبکه های اجتماعی و بطور کلی برای راه اندازی هر نوع کسب و کار، استفاده از وردپرس ساده ترین و محبوب ترین راه حل می باشد.


WordPress ساده ترین و محبوب ترین راه برای ایجاد وب سایت و یا وبلاگ برای خود می باشد. بیش از یک چهارم وب سایت های موجود در اینترنت با وردپرس راه اندازی شده است.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس
سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و اپن سورس هست ( بر پایه مجوز GPL ) که شما بوسیله آن قادر خواهید بود براحتی یک وبلاگ – فوتوبلاگ – پادکست – گالری و … بسازید.

وردپرس توسط زبان بسیار محبوب PHP نوشته شده و از قدرت MySQL برای ذخیره داده ها استفاده می کند.

دو هدف اصلی سازندگان وردپرس راحتی کاربر در کار با این سیستم و رعایت استاندارد های جهانی هست. بهمین منظور شاید شما امکاناتی را که در یک CMS مشاهده می کنید بطور تمام و کمال در وردپرس نمی بینید. به همین منظور سازندگان وردپرس با کد نویسی دقیق و کامل و در اختیار قرار دادن امکانات و API های فراوان برای توسعه دهندگان این امکان رو ایجاد کرد که دیگران بتوانند براحتی اقدام به ساخت و توسعه افزونه برای وردپرس بکنند.

وردپرس در ادامه راه پروژه موفق b2 می باشد که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس توسط Christine Selleck دوست مت مولوگ ( توسعه دهنده اصلی وردپرس ) پیشنهاد و از آن روز تا الان وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروفترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ بر روی هاست شده است ( اینجا را ببینید ).

وردپرس هم اکنون از جهتی نمادی از وب۲ و از جهتی دیگر نمادی از اپن سورس محسوب می شود.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست به نقل از ویکی پدیا :

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (به انگلیسی: CMS) برای راه اندازی و ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که شما با استفاده از این سیستم نرم‌افزاری می‌توانید، محتوا سایتتان (متن، فیلم ، تصویر و هر چیز دیگری) را مدیریت کنید. وردپرس (به انگلیسی: Wordpress) در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد.

وردپرس با زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی نوشته شده و توسط مای‌اس‌کیوال پشتیبانی می‌شود. همچنین نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است. وردپرس در ادامه راه پروژهٔ موفق b۲ است که در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت. نام وردپرس را کریستیان اِسلِک، دوست مت مولنوگ (توسعه‌دهندهٔ اصلی وردپرس) پیش نهاد و از آن روز وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت بر روی هاست شده‌است.[۲]

در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون وب سایت در جهان با این CMS راه اندازی شده‌است.

WordPress توانایی ایجاد چه نوع وب سایت هایی را دارد؟

سالها پیش وردپرس ابزاری برای ایجاد یک بلاگ ساده بود تا یک وب سایت همه فن حریف. اما به لطف تغییرات در هسته اصلی وردپرس و اکوسیستم عظیم وردپرس که متشکل از افزونه ها و قالب های”تم” بسیاری می باشد، می توانید هر نوع وب سایت دلخواه را ایجاد کنید.

به عنوان مثال، وردپرس نه تنها به تعداد زیادی از سایت های کسب و کار و وبلاگ ها قدرت می بخشد، بلکه محبوب ترین راه برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین نیز می باشد!

همچنین بخوانید:

با وردپرس چه سایت هایی می توان ساخت؟

وب سایت هایی که با WordPress می توانید ایجاد کنید:

سایت های کسب و کار – فروشگاه های اینترنتی – بلاگ ها – نگارخانه “نمونه کار” – رزومه – تالار گفتگو – شبکه های اجتماعی – سایت های عضو گیری و تقریبا هر چیز دیگری که می توانید رویای آن را داشته باشید.

با استفاده از وردپرس می توانید هر نوع وب سایت دلخواه خود را ایجاد کنید. تقریباً هر چیزی که رویای آن را در سر داشته باشید.
بیش از ۴۰٪ از تمامی وب سایت های موجود در اینترنت با استفاده از وردپرس ایجاد شده اند.

وب سایت هایی مثل بلاگ رسمی مایکروسافت و یا سایت کاخ_سفید و برندهای محبوب بسیاری از وردپرس قدرت می گیرند.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس انتخاب بهترین های وب

یک سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به کمک آن بدون دانش برنامه نویسی می توانید به ایجاد و مدیریت تمام جنبه های یک وب سایت پرداخت، از جمله محتوا. سیستم مدیریت محتوا وردپرس بصورت متن باز و رایگان ارائه می شود.

فرق بین wordpress.com و wordpress.org

فرق بین wordpress.com و wordpress.org

بیشتر اوقات زمانیکه از وردپرس نام برده می شود، منظور ما وردپرس سلف-هاست یا خود میزبان می باشد (نیازمند هاست + نام دامنه).

در این نوشته خلاصه ای از تفاوت وردپرس .org و وردپرس .com آورده شده است.

WordPress.org، معروف به وردپرس self-hosted ، نرم افزار واقعی منبع باز وردپرس است که هر کسی می تواند آن را دانلود و استفاده کند. شما باید هاست و نام دامنه را خریداری کنید و سپس کنترل کامل بر همه چیز خواهید داشت.

WordPress.com یک پیوند “وب سایت به عنوان یک سرویس” است که براساس نرم افزار WordPress.org ساخته شده است. WordPress.com سایت شما را میزبانی می کند و همه چیز را برای شما در اختیار شما می گذارد، اما انعطاف پذیری کمتری نسبت به وردپرس سلف هاست دارد، افزونه ها و قالب هایی غیر از منابع خود را پشتیبانی نمی کند، همچنین این سرویس در ایران فیلتر است.

سوال: چرا استفاده از WordPress؟ جواب : به ۱۰ دلیل.

دلایل زیادی برای استفاده از وردپرس وجود داره، ۱۰ دلیل ساده برای پاسخ به این سوال که چرا وردپرس انتخاب اول است را آورده ایم.

۱- وردپرس نرم افزاری رایگان و متن باز است

۲- شما می توانید هر نوع وب سایت را ایجاد کنید

۳- انواع رسانه ها را پشتیبانی می کند

۴- یادگیری WordPress آسان است و دارای یک جامعه بزرگ است

۵- شما می توانید سایت خود را با تم ها و پلاگین ها گسترش دهید

۶- برای مدیریت WordPress نیاز نیست یک نابغه باشید

۷- SEO در اولویت است

۸- شما کنترل کامل بر روی وب سایت خود را دارید

۹- برای وبلاگ نویسی بهترین انتخاب است

۱۰- همه با WordPress انجام میدن

WordPress قابل گسترش است

در حال حاضر بیش از ۵۰،۰۰۰ افزونه ی WordPress رایگان و ۵۰۰۰ قالب WordPress رایگان، و همچنین تعداد بی شماری از قالب ها و افزونه های حرفه ای غیر رایگان وجود دارد. نیازی به گفتن نیست که – شما گزینه های زیادی دارید!

حتی اگر شما یک توسعه دهنده نیستید، به راحتی می توانید وب سایت خود را با توجه به اکوسیستم عظیمی از قالب ها و افزونه های WordPress تغییر دهید.

قالب ها – اینها در درجه اول نحوه نمایش وب سایت شما را تغییر می دهند.

افزونه ها – اینها عمدتا نحوه کارکرد وبسایت شما را تغییر میدهند. افزونه ها می توانند چیزی کوچک باشند مثل یک فرم تماس و یا بزرگ تر، مانند ایجاد یک فروشگاه اینترنتی آنلاین.

نصب WordPress بسیار آسان است

فکر می کنید برای ایجاد یک وب سایت باید نابغه باشید؟ دوباره فکر کنید… با کلیک بر روی چند دکمه ساده، شما می توانید وردپرس را در سایت خود نصب کنید. امروزه اکثر وب سایت های سرویس دهنده هاستینگ ابزاری برای نصب ساده وردپرس به شما ارائه می کنند تا سایت شما سریعتر آماده باشد.

WordPress انعطاف پذیر است

برای سایت وردپرسی خود قصد افزودن یک انجمن را دارید؟ مشکلی نیست – فقط کافیست افزونه ی bbPress را نصب کنید! میخواهید یک شبکه اجتماعی اضافه کنید؟ بدون نگرانی! میتوانید از افزونه BuddyPress استفاده کنید. شما هرگز در یک مجموعه خاص از توابع قفل نمی شوید همیشه می توانید انطباق و تکامل پیدا کنید.

کمک و راهنمایی گرفتن در وردپرس بسیار آسان است.

از آنجا که WordPress بسیار محبوب است، اگر در هر زمان به هر گونه مشکلی برخورد کردید، دریافت کمک و راهنمایی برای حل مشکل بسیار آسان است. سری بزنید به وبلاگ ها – سایت های آموزشی – انجمن های وردپرسی – گروه های وردپرسی در فیس بوک – توسعه دهندگان شما می توانید به صورت رایگان راهنمایی دریافت کنید. صد البته در صورت لزوم میتوانید با پرداخت هزینه از دیگران کمک بگیرید.

در مورد امکانات مختلف WordPress صحبت کردیم، انعطاف پذیری WordPress عالی است و به شما اجازه می دهد تقریبا هر نوع وب سایتی را ایجاد کنید. با این حال بهتر است وب سایت شما نیز آنگونه که شایسته است با شما همکاری کند. به دلیل محبوبیت WordPress، دریافت پشتیبانی و راهنمایی گرفتن از جامعه WordPress بسیار آسان بوده و تقریبا رایگان می توانید پاسخ به بسیاری از مشکلات را دریافت کنید.