زمپ چیست و چگونه کار می کند؟
زمپ چیست و چگونه کار می کند ؟

زمپ XAMPP در حقیقت یک شبیه ساز سرور به صورت لوکال هاست می باشد که تحت یک نرم افزار بر روی سیستم ما نصب و راه اندازی میشود . به عبارت دیگر زمپ یک سرویس‌دهنده وب کراس پلتفورم نرم‌ افزار آزاد است ، که از سرویس‌دهنده HTTP Apache ، MySQL و یک مفسر اسکریپت‌های PHP و Perl تشکیل شده‌ .

نام انگلیسی XAMPP از حروف X (یعنی هر کدام از ۴ سیستم‌عامل )، Apache (آپاچی) ، MySQL (مای‌اس‌کیوال) ، PHP (پی‌اچ‌پی) و Perl (پرل) تشکیل شده‌ .

این برنامه تحت مجوز گنو جی‌پی‌ال منتشر شده و کاملاً آزاد هست .یک سرویس‌دهنده وب که میتونه صفحات پویا رو سرویس‌دهی کنه . هم اکنون روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، گنو/لینوکس، سولاریس، و مک اواس ۱۰ کار میکنه .

زمپ چیست و چگونه کار می کند

زمپ برای ویندوز های ۳۲ بیت و ۶۴ بیت دو نسخه متفاوت داره . همینطور در زمپ phpMyAdmin نیز وجود داره که مدیریت MYSQL ها رو برای شما انجام میده .

به‌ عنوان یک ابزار جهت توسعه، طراحی شده‌ تا به طراحان سایت و برنامه نویسان اجازه آزمایش کارهایشان را روی کامپیوتر خودشان بده، بدون اینکه نیاز به دسترسی به اینترنت داشته باشند . اگرچه در واقعیت بعضی مواقع زمپ برای سرویس دهی صفحات وب روی اینترنت هم استفاده میشه و با بعضی تغییرات به قدر کافی امن نیز خواهد شد .

همچنین پشتیبانی خوبی برای درست کردن و ویرایش کردن پایگاههای داده در MySQL و اس‌کیوال لایت و غیره ارائه میکنه . شما می‌تونید جداول جدید ایجاد کنین ، رکوردها را اضافه حذف یا بروزرسانی کنین ، در پایگاه داده جستجو کنین و بسیاری کارهای دیگه .

یک نکته که شاید براتون جالب باشه اینه که ما میتونیم قالب ها و یا پوسته های جوملا و وردپرس رو هم بر روی لوکال هاست و توسط زمپ فارسی سازی و نهایی کنیم و سپس اطلاعات کامل رو به یک باره بر روی سرور اصلی بارگزاری کنیم . بدین معنا که ما میتونیم وردپرس یا جوملا رو روی لوکال هاست و با زمپ نصب کنیم و اطلاعات کامل وب سایت مثل متن ها و تصاویر ویدئوها و … رو در سایت قرار بدیم و در نهایت فایل های CMS رو به همراه SQL اون در هاست وب سایت مورد نظر بارگزاری کنیم . مسلما به این شکل سرعت کار بسیار بالا میره .

آخرین نسخه XAMPP رو به صورت رایگان دانلود و استفاده کنید .